Sommerturen 2014

Vi prøver å få til en lengre ukestur hvert år, og sommeren 2014 gikk til turen til Lofoten og Lødingen. For de som var med ble dette en uforglemmelig opplevelse, med vidt hav, flott skjærgård og fantastiske fjell. Ikke minst, så ble det en opplevelse av Nord-Norsk sommervær på sitt aller beste.

01_Silsand_pano

Vi tok laus fra feriecampen på Offersøya i Lødingen på ettermiddagen lørdag 12. juli, og tok en kort innkjøringsetappe bort til Silsandøya. Her var det flere fine sandstrender, og fra toppen på øya var det utsikt til turmålet: Skrova lå langt bak i disen, ca. fem mil sørvestover bak et mylder av småøyer og blått hav.

Svellingan

Været var smått fantastisk, med over 20 grader i starten av uka. Mandagen var det 28,6 grader på Skrova, og tropenatt natt til tirsdag. Vi startet i tørrdrakt, men det ble raskt klart; den måtte av. Etter å ha prøvd badetemperaturen og funnet at den var på sørlandsnivå, så stappet vi drakta under dekk, og padlet resten av turen i T-skjorte og shorts. Det var sol, stort sett flatt hav, og helt uproblematisk sikkerhetsmessig, bortsett fra at enkelte etterhvert ble tildels kraftig solbrente nedover ryggen.

Driv

Søndagen var den første ordentlige etappen. Vi tok først sikte på Svellingan, som var ett av turens hovedmål. Etter en ca. 20 km mellom holmer og skjær, og med en snartur innom Heimøya, kom vi fram til Finnøya sørvest for Risværet. Her er det ei fin liten sørvendt strand og brukbare teltplasser.

IMGP1123

Mandagen gjorde vi kort prosess, og tok hele strekket ut til Skrova, turens egentlige mål. Vi tok en god stopp i Krabbvågen på sørvestspissen av store Molla. Her er det lunt og varmt, og med 28 grader i skyggen hadde vi ikke noe valg, vi måtte uti å bade. Det var Sørlandstemperatur i vannet, og vi lå å plaska rundt i en god halvtime før vi måtte ha mat. Etterpå badet vi mer, før vi tok det siste strekket over til Skrova.

IMGP1135

Tirsdag var det varmt, og vi ville se Skrova. Derfor tok vi en ‘hviledag’, med tur til toppen og etterfølgende shoppingtur i Skrova sentrum. Her var det is i stedets eneste butikk, og kald nordlandpils på puben, som forøvrig også hadde en utmerket kvalbiff. Etter å tatt inn stedets severdigheter, heiv vi båtene på vannet og padlet rundt øya. På veien kom vi over en lokal fisker som hadde stampen full av makrell. Arme Marius padlet tilbake med en pose sprell levende makrell mellom beina, men kom fra det hele med helsa og æren i behold.

IMGP1231

Onsdag snudde vi tilbake igjen, men denne gang med ei rute på innsida av lille Molla. Etter å ha gått igjennom Molldøra gikk vi ned yttersida av store Molla, med en stopp i Gullvika for å fylle vann. Både lille og store Molla er flotte øyer med et mektig fjellterreng. På yttersida av store Molla padla vi langs vertikale fjellvegger i mellom frodig skogsfjære og mange spennende keiler. Vi tok landing på andre siden av sundet, på et jorde på nedre Årsteinen. Naboen til grunneieren kunne ikke si nei da Ranveig og Kirsten banket på døra og ba om tillatelse, så da var alt i orden.

Trollfjorden 2

Torsdagen dro vi videre innover Raftsundet, med en kort stopp på butikken på Digermulen for etterfylling av øl og mat. Trollfjorden var spektakulær, selvom været var litt smågrått den dagen. Her traff vi også på en gruppe med engelske padlere på langtur. Så tok vi en sving innom Grunnfjorden, som er nabofjorden lenger nord. Som alltid ellers i dette området er dette et kontrastfylt sted hvor man av og til får følelsen av å være på innlandsvann med trange sund og fjell rundt, og av og til på storhavet med den vidåpne himmelen rundt. Vi hadde håpet å lande på ei strand på vestsiden av Brakøya, men her hadde Britene slått seg til, så vi dro videre. Dette lønte seg, for på andre siden oppdaget vi en godt skjult liten perle av en strand, med fine teltplasser i mellom tett granskog, og med Trolltindan på andre siden av fjorden som en spektakulær kulisse rundt.

IMGP1434

Fredagen dro vi tilbake østover. Her passerte vi innenfor Årsteinen, igjennom kanalen i Valvågen. Også her ble det stopp i fjæra med bading.

Valvågen

Så dro vi ned langs innsida av Selsøya, gjennom trange sund hvor en fikk følelsen av å være på et fjellvatn. Det måtte fin navigering til for å treffe de rette åpningene, men med hjelp av GPS og gode kart så gikk det stort sett greit. Vi stoppet på Auster-Oksøya, hvor det var flere fine strender og gode teltplasser. Utsikten herfra er helt fantastisk, med Hamarøy og Steigen i øst, og hele Lofotveggen mot vest.

Hamarøya

Lørdagen 19 juli ble det transportetappe tilbake tilbake til Offersøya, med avreise på hel volly tilbake til Tromsø. Vi hadde drømt lenge om en dusj på campingen, og ble en smule lange i maska da det viste seg at de hadde gått tørre for vann i varmen. Hele turen ble på 147 km. Vi padlet 15-25 km hver dag, og holdt egentlig et ganske behagelig og jevnt tempo hele veien.

IMGP1238

Det er ikke så mange gode landingsplasser i området som man skulle tro. De fleste holmene er ganske ulendte, med mye stein og tangfjære. Hvis man ikke er forberedt kan man bruke mye tid på å lete etter et egnet sted. Vi hadde sjekket med flere kilder: Arnolf Nilsen var med som kjentmann, og vi brukte litt tid med kart og flybilder fra norgeskart.no. En stor takk til Remi Nyheim fra Vesteålen padleklubb som delte av sin kunnskap om området, det ble full klaff hele veien. Stor takk også til de som var med og gjorde dette til en fantastisk tur: Ranveig Lind, Kirsten Marienhagen, Grete Vaskinn og Arne Marius Pettersen. Magne Lund og Gunnar Noer var med som turledere og navigatører, og Arnolf Nilsen var som sagt med som kjentmann.

Sommerturen_14_kart_renset

Lofoten og Lødingen gav definitivt mersmak, det her er et område som kan besøkes flere ganger. Målet for sommerturen 2015 har vi ennå ikke fastsatt, men det er allerede kommet forslag om Austvågøya, som er litt mer sentralt i Lofoten, med noen strekk på nordsida. Likevel er dette et flott område som er mye brukt som langturmål for havpadlere.